De nemmeste links kan være fra journalister

At købe blackhat PBN links har været langt den foretrukne måde at få links til sin webshop på i Danmark.

Blackhat SEO er særdeles udbredt i Danmark, på trods af at det både strider mod Googles retningslinjer, og dansk markedsføringslov (du kan få særdeles hårde straffe af danske retssale for at købe links) – Se mere om hele dette emne her.

Jeg har også selv lavet masser af blackhat SEO i mit seo bureau her, så det er ikke for at spille hellig at jeg skriver det her indlæg, men for at vise dig HVOR nemt det er at få links som dine konkurrenter ret sikkert ikke har, nemlig links fra journalister på halvstore aviser.

Udover al den presseomtale jeg selv har fået af journalister, som du kan læse mere om her, så skaffer jeg også ægte whitehat links til mine klienter når de bestiller linkbuilding hos mig.

Jeg vil ikke vise hvilke links jeg har fået til mine klienter, da de ikke ønsker dette (på trods af at det er whitehat)

Men jeg vil gerne vise dig 2 eksempler på hvor SMÅ historier som journalister rent faktisk gider skrive, hvis du kan vinkle historien rigtigt.

En stjålen massagestol er = tid i lokal TV og 2500 Facebook likes

Kan en stjålen massagestol skabe nyheder på TV og flere tusinde Facebook likes ? Ja, hvis historien er vinklet rigtigt, og du rammer en sløv dag på redaktionen. Det her eksempel er hentet fra USA, hvor jeg lavede research for en kunde jeg har der sælger massagestole.

Jeg bruger et tool der hedder Contentstudio.io (som minder meget om Buzzsumo, bare billigere og bedre). Det bruger jeg til at finde gode historier med. Det kan være en historie der er ved at gå viralt i samme branche som min klient, eller er det kan være en sjov historie, som min klient har prøvet det samme med.

Sammen med min klient snakker vi så sammen i en 10 minutters tid, for at finde en vinkel som danske journalister kan bruge( det er ikke altid den samme vinkel som den amerikanske journalist ville bruge. Kulturforskelle, avisens DNA og journalistens særområde spiller alle ind på, hvordan du skal vinkle din historie INDEN at du sender den første outreachmail til journalisten)

Når du har vinklet historien skriver du til journalisten direkte (ikke til avisens fællesmail. Journalisten skal have historien eksklusivt). Du kan først finde en historie de allerede har skrevet om, som minder om din. I det her tilfælde en lidt sjov historie om nogle tyve der virkelig havde brug for at sidde godt, og derfor stjal en massagestol. Der kan du vinkle den sådan her til journalisten:”

“Hej journalist. Jeg kan se at du tidligere har skrevet den her lidt sjove historie om X. Jeg skriver på vegne af et firma der sælger massagestole, og vi har netop fået stjålet en massagestol fra vores lager. Da stolen vejer over 100 kg, så skal det virkelig være nogen der har brug for at slappe af. I er velkomne til at kigge ud på vores arbejdsplads og prøve stolen. Hvis i har brug for andre sjove vinkler på historien, så bare lad mig det vide”

 

Nu ryster du sikkert på hovedet og tænker: “Sådan en historie bliver aldrig bragt. Du er naiv og fylder mig med løgn, Jimi!”

 

I rest my case

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så tænker du sikkert:”De er skøre de amerikanere!”

Så er det fordi du ikke har læst lokalnyheder i Danmark.

Her kommer eksempel nummer 2 på nem linkbuilding med hjælp af journalister.

Turismeboom i landsby skaber tumult

I dag så jeg en nyhed på TV2 Midtvest her i Viborg. Men det kunne ligeså godt have været Tv2 Lorry i Københavns området, der er ofte også nogle virkelig små nyheder, på trods af at det er i København,

Overskriften lyder voldsom i artiklen her

 

Men her er den virkelige historie. Bemærk at det drejer sig om 2 (!) huse.

 

 

 

 

 

 

Det her er ikke skrevet for at håne personerne i historien, TV2 Midtvest eller de små landsbyer, men for at vise dig HVOR små historier som ret store hjemmesider er villige til at bringe, hvis du vinkler den rigtigt, og du rammer en sløv dag på redaktionen.

Tænk engang, at det er en historie at der kommer 30-40 mennesker ad gangen på besøg i en by. Det er vildt så lille en historie der kan blive brugt af så stort et medie. Igen har jeg intet imod det. jeg synes faktisk det giver et fint indblik i livet i de små landsbyer, som er meget forskelligt fra livet i en større provinsby som Viborg. Det ville måske svare til at indbyggerantallet steg med 30% i Viborg fra den ene dag til den anden. Det kan mærkes.

Så historien synes jeg som sagt er fin nok.

Jeg håber bare det kan inspirere dig til at lave indhold til journalister på store aviser, store blogs, fagmagasiner osv.

Det er faktisk ret sjovt at finde på de historier, og du vil få links som dine konkurrenter ikke får. Og du slipper for at ligge søvnløs over om Google eller politiet får fat i dig pga din ulovlige linkbuilding.

Hvis vi skal hjælpe dig med historier, så kan du enten kontakte os her, eller læse mere om vores linkbuilding her.

Du er selvfølgelig velkommen til at dele historien på de sociale medier, eller linke til den fra din egen side af, så at flere kan inspireret til at hjælpe journalisterne med at lave gode lokale historier, som kan være en vigtig del af din lokale SEO optimering.

 

Skriv en kommentar

Din E-mail adresse bliver IKKE offentliggjort.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.