Intern linkning

Sådan linker du internt på dit site for at få størst mulig SEO værdi ud af sitet

intern linksHer får du en kort, men effektiv guide til hvordan du bruger linkbuilding internt på dit eget site. Og ikke mindst hvordan du baserer denne interne linkning på basis af det såkaldte “user intent”

Jeg vil bruge en side der handler om SEO, som eksempel i denne her guide.

Hvis du er på et lidt højere niveau end begynder indenfor SEO, så ved du hvad en ankertekst er. Det er den tekst du linker med til en anden side Den linktekst skal du nu bruge til at fortælle Google hvilket “user intent” du har med de sider du linker til.

Hvis du for eksempel linker til en guide om SEO, på din hjemmeside, skal du bruge ankerteksten “seo”. Hvis du linker til en såkaldt “moneypage”, som er helt nede i bunden af salgstragten, så skal du enten linke til din landingsside som hedder “SEO bureau“, eller til din side om priser der hedder “SEO priser“, da det er 2 søgninger folk typisk bruger når de er længere nede i salgsprocessen.

På den måde får du via dine ankertekster fortalt Google hvad deres brugere kan forvente at finde på den landingsside du linker til, og du skaber en nem struktur for botterne der crawler dit site. Måden du finder din landingssides user intent på, er ved at søge på for eksempel “seo” i Google.

Hvis de primære søgeresultater er guides til seo, så skal du også skabe en landingsside som er en guide til seo, og linke til den internt med den ankertekst. Den proces gentager du med de andre søgeord således at du nu bruger ankerteksten “seo bureau” på den landingsside, som du efter din søgeordsanalyse som bliver foretaget i selv Google’s søgeresultater vurderer er den helt rette landingsside.

Som du kan se længere oppe i teksten her, har for eksempel allerede brugt ordene “seo bureau” som et internt link der peger mod min forside. Det har jeg gjort fordi at jeg ved at google det ordet “seo bureau” kan se at det ofte der er SEO bureauers forsider der ranker på denne søgning.

Hvilket giver god mening eftersom at det tydeligvis er en paraplysøgning som indeholder alle de andre søgeord, som et seo bureau kunne have, såsom : linkbuilding, seo priser, seo firma, seo københavn osv . Hvorimod at en søgning som SEO priser ikke er en paraplysøgning som har en masse andre søgninger under sig. Det er en meget specifik søgning, og derfor er det bedst at den har en meget specifik landingsside.

Selvom jeg for eksempel har nævnt søgeordet “seo bureau” en del gange i den her tekst, så vil det altid være min forside der kommer til at ranke på det. Både fordi at jeg har fortalt Google igennem min interne linkning, med ankertekster med de rette søgeord i, og fordi at Google kan igennem Google Analytics kan tracke mine brugeres adfærd på sitet i forhold til en given søgning. Og der vil de se at min forside er meget mere relevant for en bruger at lande på når de har søgt efter et seo bureau, end det her blogindlæg er. Her kommer jeg til gengæld til at ranke på søgningen “intern linkning”.

Det her er faktisk utroligt vigtigt i forhold til SEO, da du sikkerty før har oplevet at Google har svært ved at finde ud af hvilken af dine sider de skal ranke dig på, hvis du ikke tydeligt har vist dem dette igennem den interne linkning.

Og vigtigst af alt: så husk det med “user intent” i forhold til dine landingssider. På en søgning i Google på søgningen “seo”, vil du for eksempel ikke se en eneste såkaldt “moneypage” (som jeg nævnte tidligere). Her ser du kun guides. Så hvis begynder at arbejde med at få en “moneypage” til at ranke på en søgning som Google ikke mener opfylder det store flertals “user intent”, så er dit arbejde spildt. Du kommer simpelthen ikke på side 1, næsten ligegyldigt hvor mange eksterne links den landingsside har, og hvor meget du linker internt til den. Simpelthen fordi at Google ved at folk ikke gider se den side der i Google, på den søgning.

God fornøjelse med dit arbejde.

Skriv en kommentar

Din E-mail adresse bliver IKKE offentliggjort.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.