Hvad er seo?

Introduktion til SEO

hvad er seo

SEO er en måde at arbejde på indenfor online marketing. Det er en forkortelse af det engelske ord ”Search engine optimization”.

På dansk hedder dette søgemaskineoptimering.

Det betyder at man skal optimere sin hjemmeside, så den klarer sig bedre i søgemaskinerne.

 

 

En søgemaskine er det sted på nettet, hvor du søger efter noget. De mest kendte er Google og Bing. Men der findes mange hundrede søgemaskiner, for eksempel er Yandex Ruslands største søgemaskine, i Kina har de Baidu , og derudover er der mange andre såsom Wolfram, Duckduckgo og mange flere.

En søgemaskine er også det område på en hjemmeside, hvor du kan søge efter forskellige varer på en hjemmeside.

På en hjemmeside der sælger kurser om online marketing, ville du måske bruge den interne søgemaskine til at søge efter ”kursus i seo”.

Seo er basalt set delt op i 2 forskellige områder – Onpage SEO og Offpage SEO

Onpage SEO indeholder de områder på din hjemmeside, som du skal arbejde med for at komme til at få et bedre resultat i Google’ s søgemaskine på de søgninger du gerne vil findes på.

De områder er:

  • Optimering af loadhastighed (desto hurtigere din hjemmeside loader, desto bedre placering får din hjemmeside i Google. )
  • Optimering til mobiltelefoner. Hvis din hjemmesider ikke kan vises godt på en mobiltelefon, så kommer du ikke til at ranke ligeså godt som de hjemmesider der gør.
  • Struktur på din hjemmeside. Det skal være nemt for dine brugere af din hjemmeside at navigere rundt på siden. Hvis de for eksempel skal bruge for mange kliks på at finde det der interesserer dem, så skaber det en dårlig brugeroplevelse (den såkaldte User Experience), og du kommer til at ranke dårligere.
  • Tyndt indhold. Hvis du har for mange sider på din hjemmesider hvor der står alt for lidt tekst på, så kan du blive decideret straffet af Google, da de ikke gider vise hjemmesider i deres søgemaskine som ikke gider give noget af værdi til deres brugere.
  • Og flere andre områder. Onpage SEO er det mest omfangsrige af de 2 områder.

 

Offpage SEO handler primært om 2 områder:

  • Linkbuilding. Længere nede i guiden her vil jeg komme ind på de forbudte, og de lovlige former for linkbuilding der findes. Men her kan jeg kort sige at linkbuilding i følge Google selv, stadig er den vigtigste del af SEO. Det er det fordi at Google betragter et link du får fra politiken.dk (for eksempel) som et kæmpe skulderklap til din hjemmeside fremfor den hjemmeside der kun har fået et link fra en meget mindre hjemmeside. Altså hvis en journalist på politiken.dk siger god for den information jeg vidergiver her på min blog om SEO, så går Google udfra at det er noget godt indhold jeg har.
  • Sociale signaler. Sociale signaler er også et rankingsignal, da det viser at man er en aktiv online virksomhed, som har sociale kanaler såsom Facebook, Twitter og Linkedin hvor at ens kunder kan support, og mere viden generelt om virksomheden. En online virksomhed uden sociale profiler virker simpelthen mistænksom i dagens verden. Sociale signaler er ikke så vigtige som links, men det betyder stadig noget.

De mørke sider af SEO

Du har muligvis hørt skrækshistorier om SEO, og om at det er snyd lavet af såkaldte blackhattere, og selvom det tildels er sandt, så er SEO også en af de reneste, og smukkeste former for markedsføring.

Men lad os starte med de mørke sider af SEO’ ens historie.

Nogle af de mest berømte blackhat metoder i tidernes løb indenfor SEO er de her 3 metoder:

1. Cloaking
2. Ulovlig linkbuilding
3. Scraping

Cloaking betyder at ”gemme noget”, og det var en metode man brugte i gamle dage indenfor SEO, hvor man på en side kunne have 100 ord om et emne som brugeren kunne se, men inde i selve kildekoden gemte man måske 2000 ord som var spammet til med søgeord, som kun Google’s botter kunne læse.

 

 

På den måde fik man lavet en pæn side til brugeren, og bag kulisserne spammede man med en masse søgeord.

Denne metode virker ikke mere, da Google for mange år siden har gennemskuet metoden, og at du nu kan blive straffet for såkaldt ”overoptimering” af din onpage SEO.

Ulovlig linkbuilding forgår stadig i meget stor stil, og en kæmpe millionindustri Danmark, og en milliardindustri på verdensplan. Jimi Hove som ejer denne her side har skrevet mange artikler om dette emne, og bliver ofte brugt af større medier som ekspert indenfor dette område.

I gamle dage var det særdeles nemt at snyde med disse links, da det blot handlede om at have flest muligt af dem, og kvaliteten ikke betød så meget. Disse links kunne man få fra linkkataloger, debatforummer, kommentarer på andre menneskers blogge og man købte domæner og fyldte dem med grim SEO tekst, og linkede tilbage sine egen sider, og sine kunders hjemmesider.

Den sidste metode er den metode man stadig bruger, da de andre stort set har mistet deres værdi.

Og selvom det stadig virker, for det meste, at bruge disse spamblogs til sin linkbuilding, så kan vi her på siden kun advare meget imod at prøve dette selv, da det både er ulovligt ifølge dansk lov ( og straffen er særdeles høj. Meget høje bødestraffer, og fængsel hvis disse bøder ikke betales.) Udover det er det ulovligt ifølge Googles retningslinjer, og hvis (og når) de finder ud af det, så mister du alle dine placeringer fra den ene dag til den anden.

Vi har set flere webshops miste 60-70% af deres organiske omsætning fra den ene dag til den anden på grund af dette.

Den eneste form for linkbuilding som vi kan anbefale er at lave så godt indhold (content marketing på moderne marketing sprog), at det er interessant at linke til for andre mennesker. Dette er utrolig svært, da stærke hjemmesider er meget kræsne med hvad de vil linke til. Men når du endelig får disse meget stærke links, så kan du være helt tryg ved at de er lovlige, og at de har særdeles stærk SEO-værdi.

Scraping handler om at skrabe andre sider for indhold, og bruge det på ens egen hjemmeside. Dybest set er det det som Google allerede selv gør, da de scraper din hjemmeside for indhold og bruger det i deres egne søgeresultater, så placerer de annoncer ved siden af disse søgeresultater, og tjener milliarder af dollars hvert år.

Man kan forbyde Google at scrape ens hjemmeside ved at indsætte et såkaldt noindex tag i sin kildekode. Det betyder at man fortæller Googles crawlere at de ikke må indeksere ens hjemmeside i deres søgemaskine.

Før i tiden kan man også som almindelig blackhattere snyde andre mennesker, og Google, ved at scrape deres hjemmesider, tage de indhold man havde scrapet, lægge det over på ens egen hjemmeside, putte annoncer på siden og tjene penge på samme måde som Google gjorde.

Hvorfor det har været lovligt for Google og ulovligt for andre ved jeg faktisk ikke.

Men her er det smukke ved SEO

Det smukke ved SEO, og hvorfor at vi her hos seo-koebenhavn.dk synes det er så dejligt at arbejde med, er at det er en blanding af meget teknisk kodenørderi, når man laver det såkaldte onpage seo, men i endnu højere grad fordi at man skal lave disse super gode historier og guides, som skal tiltrække links af sig selv.

Dette kan KUN lade sig gøre, hvis man er super kreativ med sine ord, og hvis man skaber virkelig høj værdi for andre mennesker på nettet.

Så mens blackhat SEO er den mest usle form for markedsføring, så er såkaldt whitehat SEO nok en af de mest rene former for markedsføring, da du KUN kan få succes med den, hvis du glæder andre.

Betalt markedsføring, såsom annoncer i aviser, på TV, bannerannoncer, Google Ads osv, kan du jo købe dig til. Du behøver ikke lave noget indhold af specielt høj værdi. Har du penge nok, kan du blive vist hvor du end måtte ønske det.

Med whitehat SEO skal du gøre dig fortjent til det, ved at skabe værdi for andre på nettet.

Præcis som vi prøver på med den her guide til SEO, som du læser lige nu. Så hvis du finder den interessant, og du synes den bringer værdi, og giver et fagligt højt niveau, uden at prale for meget, eller binde dig historier på ærmet, så må du meget gerne linke til siden her fra din egen side.

Fremtidens SEO

En af de store trends indenfor SEO her i år 2019, og en trend jeg er sikker på vil fortsætte i mange år frem, er at snakke om hvordan machine learning og artificial intelligence vil revolutionere SEO i fremtiden.

Mange SEO “eksperter” snakker allerede nu om at man ikke behøver at bruge søgeord i sine titletags, da de absolut ingen virkning har, fordi at Google’s algoritmer er blevet så kloge at de nu kan regne ud hvad en side handler om, uden at du behøver at bruge søgeord på din hjemmeside.

 

 

Jeg kan ikke advare nok imod at du tror på dette.

Det er et kedeligt forsøg fra blackhat SEO folk til at få dig til at tro på at de selv ved virkelig meget om kunstig intelligens, og på den måde imponere dig nok til at du ansætter dem.

Lad mig forklare ganske kort, hvorfor at søgeord altid vil betyde noget i SEO, både i titletags, og i teksten.

Det vil det fordi at Google’s algoritme aldrig bliver så klog at den kan læse dine tanker.

Så tydeligt og nemt kan det siges.

Forestil dig at du søger på Google efter et SEO bureau.

Vil Google så vælge at vise en side, hvor der ikke står noget som helst om et SEO bureau på deres hjemmeside, men der står en helt masse om brugt cykler, cykellygter og sadler ?

Jeg ved at spørgsmålet er dumt. Men det er ikke dummere end at det forklarer hvorfor at søgeord ALTID vil være en del af SEO. Og at søgeordene skal have de vigtige placeringer på hjemmesiden, såsom i titletags.

Disse såkaldte SEO eksperter prøver at underbygge deres historier ved at vise nogle meget få eksempler de har fundet på nettet, hvor en person der for eksempel har søgt på ”jernhest” får vist en hjemmeside med cykler, hvor at ordet ”jernhest” ikke indgår i titletagget.

Dette er deres ”bevis” for at titletags ikke betyder noget mere.

Det som Google har gjort i dette tilfælde, er at de har regnet ud at ”jernhest” er et synonym for cykel i Danmark, og da der ikke er særlig meget konkurrence på søgningen ”jernhest”, så vælger de at vise sider om cykler i stedet, da de vurderer at disse cykler vil hjælpe den søgende mest muligt.

Men det betyder ikke at du skal fjerne søgeordene fra dine titletags. Overhovedet ikke.

Jeg skriver ikke dette for at spille smart overfor andre SEO bureauer, og SEO eksperter, men for at sige at jeg godt forstår hvis du også har svært ved at finde rundt i det her SEO.

Fordi det ER en branche der siden starten har været fyldt med blackhattere, og folk med kreative historier (på den dårlige måde). Og det er der stadig. Vores vurdering er at 90% af alle seo bureauer i Danmark laver ulovlig linkbuilding. Og den dag Google udruller en algoritme der kan gennemskue det meste af det, så er der en regulær katastrofe blandt danske webshops (de gode webshops vil dog nyde godt af sådan en oprydning)

Vi har lavet SEO i over 12 år. Og vi har også lavet blackhat SEO.

Men vi gør det ikke mere.

Både fordi det er ulovligt, og fordi at vi ikke vil have at vores kunder bliver straffet af Google, når den store algoritme kommer om 3 måneder, 1 år eller 3 år. Men den kommer. Det er Google’s største hovedpine, og de vil juble i ugevis, når de endelig får skovlen under disse blackhattere.

Hvem du tror der vinder, må du sætte dit eget væddemål på.

Vi har lavet vores gæt.

Vi har skrevet meget mere om moderne SEO på vores sider, så læs meget gerne med der. Her kan du udover at læse om whitehat linkbuilding, læser om et andet ny stort parameter som Google bruger som rankingfaktor nemlig : User Experience.

Så hold øje med bloggen. Tilmeld dig vores nyhedsbrev eller kontakt os på telefon allerede i dag, og hør mere om moderne SEO til din webshop.

Kilder:

https://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8gemaskineoptimering

https://da.wikipedia.org/wiki/Algoritme

https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=da

https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=da

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=188880

Skriv en kommentar

Din E-mail adresse bliver IKKE offentliggjort.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.