Google My Business vs Lokal SEO

En samtale med en dansk SEO konkullega der påstod at Google My Business ikke nogen SEO værdi har, og derfor er spild af tid, fik mig til at skrive det her svar til ham i en mail.

Her er det gengivet i dets fulde længde. Dog uden at nævne hans navn. Jeg håber det kommer dig til gavn.

Google My Business har ikke noget med at få selve hjemmesiden til at ranke i Google, selvom oprettelse af en Google My Business side har vist sig at gøre netop dette når det handler om lokale søgninger. Læs mere om det her: https://moz.com/local-search-ranking-factors

Og her er billede fra artiklen der fint viser at Google My Business er en ret stort SEO faktor, også for selve hjemmesiden. Og altså ikke kun for selv Google My Business siden.

google my business ranking faktor

 

Hvis vi går videre til noget mere konkret kan vi se data fra seo-koebenhavn.dk fra deres Google My Business konto. Seo-koebenhavn.dk prøver at ranke på søgeord som ”seo bureau københavn”, ”seo københavn” osv. Søgninger der selvsagt er meget stor konkurrence på. Efter 2 timers arbejde med deres Google My Business konto, opnåede de efter kun 1 uge disse resultater.

 

lokal seo søgeresultater

 

Jeg vurderer det som særdeles usandsynligt at man med så kort arbejdstid, 2 timer, og med så kort tid inden at man får placeringerne i Google, kan opnå samme resultater med almindelig SEO. Seo-koebenhavn.dk overhalede i hvert fald alle københavnske SEO bureauer indenfor 1 uge, som har prøvet sig med den normale seo- opskrift.

Her er nogle data fra Google My Business som viser hvilke søgeord der har givet eksponeringer og kliks til Google My Business kontoen der er tilhørende seo-koebenhavn.dk

 

seo københavn resultater

 

Igen er dette kun et udsnit af den trafik det har skabt. Det er ikke de store datamængder, men der er heller ikke mange der søger på de søgninger per måned, men dem der gør er de vigtigste kilder til kunder for Seo-koebenhavn.dk

Her er screenshot der viser at næsten 93% af alle de søgninger der kommer igennem Google My Business er fra nye besøgende. Altså er det ikke folk der kendte dem i forvejen. Nye besøgende til ens hjemmeside er godt, hvis man gerne vil have kunder. Og at de er kommet ind via relevante søgninger, som vi viste i de tidligere screenshot, er endnu bedre.

 

nye besøgende i Google

 

Udover de her konkrete data, fra en konkret Google My Business konto, og udover at vi i det første screenshot (og link) også så at en Google My Business konto er en af de vigtigste ting du kan gøre for at få din egen hjemmeside til at ranke, så er der her data der viser at det her marked med lokale søgninger allerede sidder på 46% af alle søgninger i Google. Det vil sige at næsten hver anden gang at nogen søger efter noget på Google, så er der tilføjet et bynavn, eller en anden lokalitet såsom ”seo København” eller ”bilforhandler København” .

Man kan læse mere om dette her: https://blog.hubspot.com/marketing/local-seo-stats

near me søgninger i Google

 

Som det ses nederst i det her screenshot, så er der en ny type søgninger i Google som er i kraftig vækst, og det er søgningen ”near me” eller på dansk ”tæt på mig”. 900% vækst på et marked indenfor lokale søgninger som i forvejen sidder på næsten halvdelen af alle søgninger. Her er et eksempel.

lokal seo med google my business

Dette var måske en lidt lang forklaring, men da lokal SEO er noget jeg brænder for, er det sådan det blev.

Og årsagen til at jeg brænder for det, er fordi at jeg selv har oplevet så gode resultater med Google My Business både på egne vegne, og på klienters vegne.

Meget få SEO konsulenter udnytter Google My Business fulde potentiale, hvilket bevises af hvor let det er at komme i top 3 på de SEO søgninger som seo-koebenhavn.dk gjorde.

Alt andet lige forestiller jeg mig at det mindst ligeså nemt for en bilforhandler at komme til at ranke på søgninger som ”bilforhandler Odense” ved hjælp af Google My Business som det er at være i krig med samtlige SEO bureauer i København.

Og med så lidt tidsforbrug der skal bruges på det, er det markant mere kosteffektivt, end at få en hjemmeside til at ranke på de søgninger ved hjælp af traditionel SEO.

Vores vurdering af det tidsforbrug der skal bruges for et firma der gerne vil ranke på lokale søgninger i Google i et mellemsvært marked er 5 timers arbejde til 750,- kr inklusive moms i timen.

Arbejdet består af 2 timers reelt arbejde med Google My Business kontoen og 3 timers arbejde med kontakt frem og tilbage med jer som firma med hensyn til at få billeder, tekst og andet content der skal bruges til Google My Business kontoen.

Efterfølgende vil der være 30 minutters analyse per måned per klient, hvor vi rapporterer tilbage med hvor mange besøgende de har fået, og en hurtig mailsamtale om de har kunnet mærke flere besøgende i jeres butik.

Kontakt os her og lad os sammen vurdere konkurrencen i jeres marked, og om jeres marked er blandt de 43% af lokale søgninger der bruges på nettet.

Del også gerne den her guide til Google My Business i dit netværk, eller link til den fra din egen hjemmeside, så at mange flere mindre iværksættere kan få øjnene op for hvor billigt, hurtigt og nemt SEO også kan være.

Skriv en kommentar

Din E-mail adresse bliver IKKE offentliggjort.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.