Hvad er content marketing?

en guide til content marketing en definition

Content marketing er marketing der er baseret på content.

Content betyder indhold. Indhold er det som dine online reklamer består af, såsom grafik (billeder, video, memes og gifs), og tekst.

I den “almindelige” reklameverden har man delt bureauerne op på den her måde:

  • Reklamebureauerne er det som tager sig af at skrive slogans, lave andre former for tekster og det grafiske. Kort sagt er de online verdens svar på et content marketing bureau 
  • Så findes der noget der hedder mediebureauer, som er dem der tager sig af at finde det bedst mulige medie at sende disse reklamer/ content ud på i forhold til målgruppe og økonomi.
  • Mediebureauerne er også ofte tit dem der “afregner” med klienten, altså dem der lægger en økonomisk plan for en reklamekampagne.

I en del andre bureauer har man disse 2 afdelinger samlet i samme firma. I andre bureauer har man skilt de 2 ting ad, da man tror på at man bliver mere specialiseret af den årsag, og dermed kan yde en bedre service til klienten.

Så det er som et klassisk reklamebureau, som et content marketing bureau kan sammenligne sig med, i forhold til at begge parter laver grafik og tekst.

Et content marketing skal dog lave deres content til internettet, hvilket både giver nogle flere muligheder i form af memes, gifs, Youtube videoer osv, men som også giver nogle begrænsninger i form af at ens content let kan drukne i internettets kringelkroge på en lille skærm, hvorimod at en TV reklame ses på en stor skærm og med en til tider mere opmærksom seer. Der er en del kontroverser omkring om at gamle TV reklamer overhovedet virker, det er primært iværksætteren Gary Vaynerchuck.

Hans teorier, som jeg vil kalde dem, da hans argumenter er mere følelsesladede end de er baseret på fakta, bliver nemt debunked af folk fra reklamebranchen der har mere styr på data end han har. Læs hvordan hans argumenter bliver debunked her.

Jeg kunne nemt komme ind på hvordan fake news også er blevet en stor del af det content der er på nettet, fordi at grænsen for hvornår noget bliver betragtet som verificeret viden er blevet sat betragteligt ned. Hvis noget får mange views på Youtube, så er der mange der tror det er sandheden. Og hvis man samtidig prøver at bruge nogle ord der lyder “marketing-agtigt”, så er det svært for den ikke så velbevandrede brugere af dette stykke content at vurdere om det er sandt.

Men nok om det.

Content marketing bruges både til blogpost og videoer, som er de 2 områder de fleste kender til, og forbinder med content marketing. Men content marketing er ligeså meget de tekster du bruger til dine Google Ads annoncer, dine Facebook annoncerm, dine seo tekster og al tekst du skriver på de sociale medier generelt.

Kort sagt er content hjørnestenen i al den kommunikation du bruger for at komme i kontakt med din potentielle kunde. Når du har lavet det, skal du så vælge den kanal der passer bedst til din målgruppe og dit budget.

Vi skriver meget om content marketing her på bloggen, og da det her kun er beregnet til at være en guide til begyndere, der lige skal have det mest basale på plads angående content marketingh, vil jeg stoppe min guide her.

Men jeg vil anbefale jer at følge med på bloggen her hvis i gerne med tiden vil endnu dybere ned i hvad content marketing er, link gerne til guiden her så at andre på nettet kan få gavn af den her viden og del gerne guiden på de sociale medier med dit neværk.

Hvis du har spørgsmål til hvad content marketing er, kan du også stille dine spørgsmål i kommentarfeltet nedenunder her.

Skriv en kommentar

Din E-mail adresse bliver IKKE offentliggjort.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.